Ikääntyneiden asiakasneuvonta
Sosiaalihuollon asiakasneuvonta on ensimmäinen kontakti, kun tarvitaan tietoja ikääntyneiden palveluista. Asiakasneuvonnasta saa tietoa, ohjausta ja neuvontaa oman hyvinvoinnin edistämisestä, varhaisen tuen palveluista ja kotiin annettavista palveluista kuten kotihoidosta sekä asumispalveluista. Ohjaamme tarvittaessa oikean palvelun piiriin.
Palvelemme puhelimessa arkisin klo 9-14. Puh. 05 220 6000
Voit varata sinulle sopivan soittoajan sähköisessä Asiointipalvelussa.
Tarvitset kirjautumiseen pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.
Lisäksi voit ottaa yhteyttä sähköisesti, yhteydenottolomake löytyy osoitteesta https://www.kymenlaaksonopastin.fi/
Vireyttä seniorivuosiin -ravitsemusportaali
Valtakunnallinen kuluttajaneuvonta
Auttaa kotitalouksia kiperissäkin tilanteissa. Ennen kuin olet tehnyt ostopäätöksen tai päättänyt sopimuksen solmimisesta voit kysyä neuvonnasta esimerkiksi:
- tietoa oikeuksistasi ja velvollisuuksistasi kuluttajana
- vinkkejä ja neuvoja ostamiseen sekä tietoa testituloksista
- tietoa sopimuksen solmimisesta
- kun olet tyytymätön ostamaasi tavaraan tai palveluun
- tarvittaessa pyytää kuluttajaneuvojaa toimimaan sovittelijana sinun ja elinkeinoharjoittajan välisessä asiassa
- saada apua valituksen laatimisessa Kuluttajavalituslautakunnalle.
Kuluttajaneuvonnasta saa ohjeita ja sovitteluapua kiistoihin, joissa osapuolina ovat kuluttaja ja yritys.
Alueellinen energianeuvonta
Rambollin asiantuntijat tarjoavat ilmaista energianeuvontaa kuluttajille, kunnille ja pk-yrityksille. Parhaiten neuvojat tavoitat sähköpostilla tai some-kanavien kautta. Alueellisen energianeuvonnan puhelimen 044 9016341 päivystysaika on tiistaisin 9-12. Vastaamattomiin puheluihin palaamme mahdollisimman pian.
Sähköpostiosoite on energianeuvonta@ramboll.fi
Ramboll Finland Oy, Osoite: PL 25, Itsehallintokuja 3, 02601 Espoo
https://fi.ramboll.com/media/rfi/alueellinen-energianeuvonta
Velkaneuvonta
Talous- ja velkaneuvonta siirtyi vuoden 2019 alusta oikeusaputoimistojen järjestettäväksi.
Lähimpänä oleva talous- ja velkaneuvontatoimisto ja sen sähköpostiosoite on 1.1.2019: Kymenlaakson oikeusaputoimisto, Kotkan toimipiste, Vuorikatu 5, Kotka
Velkaneuvoja avustaa taloudellisissa vaikeuksissa olevia
- selviytymään maksuvaikeuksista antamalla taloudellista neuvontaa
- suunnittelemalla yhdessä talouden hoitoa
- avustamalla neuvotteluissa velkojien kanssa
- velkajärjestelyn hakemisessa tuomioistuimessa ja vahvistettujen maksuohjelmien muutostilanteissa
Talous- ja velkaneuvonta on maksutonta.
Sosiaaliasiavastaava
Sosiaaliasiavastaava ohjaa ja neuvoo asiakasta sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain soveltamiseen liittyvissä asioissa. Tarvittaessa hän avustaa asiakasta muistutuksen tekemisessä. Sosiaaliasiamies toimii muutenkin asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi. Hän seuraa asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kunnassa ja antaa siitä vuosittain selvityksen.
Sosiaaliasiavastaava on puolueeton henkilö, joka toimii asiakkaiden edun turvaajana. Sosiaaliasiavastaavan tehtävä on neuvoa antava. Asiamies ei tee päätöksiä eikä myönnä etuuksia.
Kaakkois-Suomen sosiaalialan kehittämiskeskus Socom tuottaa sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain mukaiset Sosiaaliasiavastaavan palvelut Pyhtään kunnalle.
Sosiaalihuollon asiakkaalla on lain mukaan:
- oikeus saada laadultaan hyvää sosiaalihuoltoa ja hyvää kohtelua ilman syrjintää
- velvollisuus antaa sosiaalihuollon järjestämisessä ja toteuttamisessa tarvittavat tiedot
- oikeus saada selvitys toimenpidevaihtoehdoista
- oikeus saada toivomuksensa, mielipiteensä, etunsa ja yksilölliset tarpeensa huomioon otetuiksi sosiaalihuollon toteutuksessa
- oikeus saada päätös, sopimus ja/tai suunnitelma sosiaalihuollon järjestämisestä
- oikeus saada ja tarkastaa häntä itseään koskevia tietoja
- oikeus tehdä muistutus huonosta palvelusta ja kohtelusta
Yhteystiedot:
Sosiaaliasiavastaava Pirkko Haikara
puh. 040 728 7313
sähköposti: pirkko.haikara@socom.fi
postiosoite: Toimistotalo Otso, Karhulan teollisuuspuisto, Pajatie 69, 48600 KOTKA
Henkilökohtaista käyntiä varten on varattava aika etukäteen. Asiakastapaamiset järjestetään tarvittaessa asiakkaan kotikunnassa. Asiakastapaamisen voi tarvittaessa järjestää myös Pyhtäällä Siltakylän palvelukeskuksessa, osoitteessa Huutjärventie 14, 49220 Siltakylä.